Verkko- ja IT-palvelujen kilpailutusprojekti on omalta osaltani päätöksessä. Esitys on annettu päätöksistä vastaaville. Päätösvaiheen jälkeen löydän todennäköisesti edestäni seuraavan vaiheen, eli päätösten toimeenpanon. Se onkin pidempi prosessi, joka sisältää taas uuden oppimista, opitun tiedon jakamista, vertaisohjaamista sekä koko organisaation haastamista yhteisen asian kehittämiseen.
Oppimisen, opettamisen, ohjaamisen ja oppimiympäristöjen äärellä olen toki työskennellyt hyvinkin tiiviisti koko marraskuun. Minulla oli ilo työskennellä neljä viikkoa työpaikkaohjaajana Piispalassa koulutusopimuksella työskenneelle media-alan opiskelijalle. Ennen ohjausjaksoa piti lukea muutama vanha blogi ja kerrata, että mitäs se työssäoppinen parhaimmillaan voikaan olla ja mitä olen aikaisemmin työelämän edustajille vaatimuksina asettanut. Kaivoin naftaliinistä myös "Askeleet ammattilaiseksi" -työpaikkaohjaajan oppaan ja opiskelijan työkirjan. Pitäähän sitä omaan kehittämistyöhön luottaa niin paljon, että ottaa työkalut käyttöön ihan oikeassa elämässä.
Ihan 1:1 ei oppaan malli toteutunut - eikä kyllä työelämäkumppanuuden mudostuminenkaan - koska koko koulutussopimusjakson sopiminen ja päätös tapahtuivat hyvin nopealla aikataululla. Opiskelija oli itse aloitteellinen ja esitteli kahden tutkinnonosan ja näytön tehtävät Piispalan edustajille. Meillä oli juuri sopivasti näyttöihin liittyviä työtehtäviä tarjolla ja päätimme lähteä työelämäkumppaniksi. Koulutusopimusjakso käynnistyi ensimmäisen yhteenoton jälkeen vajaan kahden viikon kuluttua, eli koulutussopimuksesta sovittiin käytännössä opiskelijan kanssa. Ensimmäinen kontakti koulutuksen järjestäjän kanssa oli koulutussopimuksen laatiminen teeamsin välityksellä, kun opiskelija oli jo aloittanut työt Piispalassa.
Minulle asia ei ollut ongelma, kun aikanaan tuli ammatillisen koulutuksen reformiin ja työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen perehdyttyä perusteelllisesti. Ja hyvinhän kaikki sujui. Opiskelija teki erinomaista työtä, josta oli suuri hyöty Piispalalle. Näytöt tehtiin siten, että tuotteet ovat nyt Piispalan arjen hyödykkeitä. Itse pääsin soveltamaan Askeleet ammattilaiseksi -toimintamallia, jonka aion viedä Piispalassa jokaisen tiimin työpaikkaohjauksen käytäntöön.
Opiskelijan koulutuksen järjestäjä oli minulle hyvin tuttu organisaatio. Koska tiesin työkykypassin olevan oppilaitoksissa käytössä otin sen puheeksi niin opettajan kuin opiskelijan kanssa. Neljän viikon pehmitys teki tehtävänsä ja opiskelija viimeisellä viikolla ilmoitti kiinnostuksensa suorittaa työkykypassi jäljellä olevien opintojensa aikana.
Kun opiskelijan näyttöjä työelmäjakson lopuksi arvioitiin, havaihduin jälleen siihen, miten arvioinnissa korostuu tekninen sisältö. Osaaminen on tietenkin tärkeä, mutta työergonomiaa ja näyttöön liittyvien töiden kuormittavuuden ja palautumiskeinojen tiedostamisen ja tunnistamisen osaamista ei arviointikriteereissä juurikaan ollut. Otin asiat kuitenkin esiin arviontitilaisuudessa, koska niihin oli kiinnitetty huomiota koko työelämäjakson ajan.
Työ- ja toimintakyky ovat itselleni tärkeitä asioita sillä työ- ja toimintakykyiset nuoret maksavat aikanaan minun eläkkeeni. Erityisen tärkeitä ne ovat Piispalalle, jonka tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä on tarjota onnistuneita työelämäkokemuksia nuorille.
Haastan kaikki työelämässä olevat työpaikkaohjaajat vaatimaan koulutuksen järjestäjiltä työkykypassi-sisältöjä opetukseen sekä työpaikoilla tapahtuvaan ohjaukseen ja näyttöihin.
Askeleet ammattilaiseksi:
* Opettajan ja ohjaajan opas
* Opiskelijan oppimispäiväkirja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti