torstai 7. joulukuuta 2017

HOPS-lomakkeista HOKS-prosessiin

Ammatillisen koulutuksen uusi laki ja siihen liittyvät asetukset on annettu. Nyt viimeistään on aika kääriä hihat ja ryhtyä reformin jalkauttamiseen eli käytännöistä sopimiseen.

Opiskeluhyvinvoinnin näkökulmasta uusi laki on aikaisempaa enemmän hyvinvointia esille nostava ja koulutuksen järjestäjää hyvinvointityöhön velvoittava. Yksin toisessa pykälässä määritelty ammatillisen koulutuksen ja sen tutkintojen tarkoitus asettaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen keskeiseksi osaksi koulutuksen järjestämistä. Uudessa laissa on vahva ohjauksen velvoite, joka velvoittaa koulutuksen järjestäjän ohjaamaan opiskelijaa myös sellaisissa tilanteisssa, joissa opiskelu ei etene ja tarvitaan muuta tukea.

Uuden lain keskeisin opiskeluhyvinvointia edistävä väline on henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS. Kun HOKS ymmärretään ja toteutetaan lain tarkoitamalla tavalla prosessina, jossa opiskelija on keskiössä, päästään opiskelussa holistiseen opetukseen ja ohjaamiseen.  HOKS on koko opintojen ajan kestävä ohjausprosessi, jossa erilaiset lomakkeet ja asiakirjat ovat tukena asioiden dokumentoimiseksi. HOKS-prosessissa opiskelijan oma rooli kasvaa koko ajan ja opintojen päättyessä hän on oman urasuunnitelmansa kapteeni. HOKS on yhtä aikaa opintoihin ja työelämään  perehdyttävä ja arjen taitoihin valmentava ohjelma, jossa opettajien ja ohjaajien rooli on kasvattaa opiskelijaa ottamaan vastuuta omista opinnoista sekä arjen hallinnasta. HOKS ei pääty opinnoista valmistumiseen, vaan se jatkuu oman uran suunnitelmana jatko-opintoihin ja/tai työelämäään.

Suomessa on varsin juurtunut suunnitelmakultuuri. Erilaisiin ongelmiin ja uhkiin varaudutaan ja niitä torjutaan erilaisilla suunnitelmilla. Suunnitelma mielletään yleiseensä kirjalliseksi asiakirjaksi joka on tallennettu johonkin organisaation tietohallintajärjestelmään tai laatuasiakirjoihin. HOKS olisikin syytä kirjata ohjelmaksi, jossa opettajat, työpaikkaohjaajat ja opiskeluhuollon henkilöstö ovat luotseja, jotka ohjaavat opiskelijaa hänen itsensä suunnittelemalla ja päättämällä reitillä. HOKS tulee lomakkeiden sijaan nähdä karttana, jonka mukaan opiskelija suunnistaa oman tutkintonsa vaatimien osaamisrastien kautta maaliin, jossa odottaa tavoiteltu tutkinto. Kartan tärkein kuljettaja on opiskelija, sillä kartan avulla hän voi milloin tahansa pysähtyä tarkastelemaan opintojaan ja urasuunnitelmaansa ja saada myös tukea valintoihin ja etenemiseen.

On itse asiassa hyvä, ettei e-HOKS ja siihen liittyvät lomakkeet ja asiakirjat ole vielä valmiina. Ne voisivat johtaa urautuneeseen tapaan toteuttaa HOKS kirjaamalla asiat lomakkeelle ja laittaa rasti ruutuun - tehty. Nyt onkin pohdittava ensin prosessi, kuka ja kuinka ohjataan, miten varmistetaan opiskelijan oman vastuun kasvaminen opintojen edetessä, miten HOKSista saadaan aidosti elävä opintoja ja urasuunnittelua tukeva asiakirja.

Vaikka HOKS onkin yksilöllinen suunnitelma, opiskelu tulee jatkossakin tapahtumaan pääsääntöisesti erilaisissa ryhmissä. Ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot ovat niitä tärkeimpiä taitoja, joita ammatillisessa koulutuksessa tulee opettaa ja ryhmä on paras oppimisympäristö.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti